دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
گزارش/
غارهای هوتو و کمربند در شهرستان بهشهر، با پیشینه‌ای 9 هزار سال پیش از میلاد مسیح(ع)، میراث‎هایی ماندگار از گذشتگان هستند که در دل تپه‎ای باستانی به نام کمربن قرار دارند.
«هوتو» و «کمربند»؛ میراثی در دل«کمربن» بهشهر

در ورودی شرقی روستای شهیدآباد(تِروجِن)، تابلویی که روی آن نوشته شده است «به سمت غارهای هوتو و کمربند»، رهگذران کنجکاو را ناخودآگاه به سوی جاده فرعی می‎کشاند، در انتهای جاده خاکی که به سمت ارتفاع می‎روی، به چشم‌اندازی از کوهستان، دشت و دریا دسترسی داری و آسمان زیبایی که بالای سرت خودنمایی می‎کند.

«هوتو» و «کمربند»؛ میراثی در دل«کمربن» بهشهر

خودت را در ارتفاعی می‎بینی که انگار به همه شهر دسترسی داری، روی یک تپه باستانی به نام «کمربن» ایستاده‎ای که دو اثر باستانی را در دل خود دارد.
درختان انار، ولیک، ازگیل وحشی و بوته‎های تمشک در گوشه و کنار این مکان، زیبایی خاصی را به مجتمع تفریحی و توریستی «هوتو» داده است.
به جستجوی غارهای هوتو و کمربند که می‎پردازی باید از کنار درختان انار و بوته‌های ریز و درشت رد شوی، تابلوها تو را راهنمایی می‎کنند، باید مراقب سنگ‎ها باشی و حواست را جمع کنی، ابتدا به غار هوتو می‎رسی، شاید برایت جالب به نظر نیاید یا تصور دیگری از آن داشته باشی، اما همین اثر تاریخی برای خود دنیایی دارد از زندگی گذشتگان و میراث ماندگاری است از هزاران هزار سال پیش که تمدن را فریاد می‎زند.

«هوتو» و «کمربند»؛ میراثی در دل«کمربن» بهشهر

وارد غار هوتو که می‎شوی؛ اختلاف دمای بیرون و درون غار را به‎خوبی احساس می‎کنی، بین 7 تا 11 درجه خنک‎تر از هوای بیرون است.

«هوتو» و «کمربند»؛ میراثی در دل«کمربن» بهشهر

کمتر از 100 متر پایین‎تر از غار هوتو، به غار کمربند می‎رسی که در واقع در کمر تپه باستانی قرار دارد، این غار دارای 6 طبقه با 28 قشر 20 سانتی‌متری است که به دوران میانه‌سنگی و نوسنگی باز می‌گردد، طبقات اول و دوم  آن شامل آثار دوران نوسنگی جدید است، طبقه سوم هیچ شباهتی به طبقه دوم از حیث باستانی ندارد و متعلق به عصر نوسنگی و سفال است.

«هوتو» و «کمربند»؛ میراثی در دل«کمربن» بهشهر

«هوتو» و «کمربند»؛ میراثی در دل«کمربن» بهشهر

غارهای هوتو و کمربند در سال‌های 1328 تا 1330 هجری شمسی توسط پروفسور«کارلتون» استاد باستان‌شناسی دانشگاه فیلادلفیا آمریکا، مورد کاوش قرار گرفت و قدمت آن‌ها 9‌ هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) تخمین زده شده است.
در جریان کاوش‌های انجام ‌شده در غار هوتو، اشیایی از سنگ چخماق مربوط به دوران پارینه‌سنگی یا پالئولیتیک(Paleolithic)  به همراه سه اسکلت انسان از جمله اسکلت یک مادر و فرزند، کشف شد، این اسکلت‌ها در همان سال‌ها از ایران به آمریکا منتقل شد و هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری آن‌ها در دست نیست، فقط همین مشخص است که در یکی از موزه‌های آمریکا قرار دارد.
در عمیق‌ترین نقطه از غار هوتو، سنگریزه‌هایی از عصر یخچال‌ها، و در طبقات مختلف آن آثاری از عصر آهن تا دوران نوسنگی یا نئولیتیک (Neolithic)، مشاهده شد، در واقع غار هوتو، دربردارنده آثار تمدن دوران آهن و برنز و مس( Calcholithic)، و نوسنگی است.
وجود این تمدن‌ها در نتیجه دیگر تحقیقات کارلتون در سال 1949 میلادی، که در غارهای «بیستون» کرمانشاه، «تمتمان» ارومیه، و «خونیک» خراسان به دست آمد، تایید شد.
به اذعان پروفسور کارلتون، در هیچ‌یک از نقاط ایران، اطلاعات مبسوطی راجع به تمدن‌های گذشته مردم این سرزمین، مانند آن‌چه در غار هوتو کشف شد، به دست نیامد.
حدود 10 سال است که سایت تفریحی – توریستی هوتو راه‌اندازی شده و همین فضای زیبا سبب معرفی بیشتر غارهای هوتو و کمربند شده است و گردشگران زیادی را نیز به سمت خود کشانده است.
حفاظت از غارهای هوتو و کمربند به‎خوبی انجام نمی‎شود و به‎نوعی باید گفت که اگر سایت تفریحی هوتو نبود؛ باید تاکنون فاتحه این دو اثر تاریخی خوانده می‎شد.

گزارش از آزاده بابانژاد - تصاویر از سعید منصوری

انتهای پیام/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار